Wanneer je een vermoeden hebt dat er iets aan de hand is met je kind, of wanneer je hieromtrent signalen opvangt van de leerkracht of van een andere hulpverlener, kan je bij mij terecht voor psychodiagnostiek.
Hieronder vind je meer informatie over:
1. Intelligentieonderzoek
2. Onderzoek naar leerstoornissen
3. Aandacht en concentratieonderzoek
4. Belevingsonderzoek 

 

1. Intelligentieonderzoek
Op vraag van de ouders, school, logopedist, arts,... kan een intelligentieonderzoek plaatsvinden. Een intelligentietest heeft als doel de cognitieve mogelijkheden van het kind of de jongere in kaart te brengen.

Deze test kan uitgevoerd worden om een goed beeld te krijgen van de totale mogelijkheden van je kind, als onderdeel van een grondig onderzoek naar een leerstoornis, als onderdeel in het onderzoek naar hoogbegaafdheid, als aanvullende test bij studiemethodebegeleiding (welk zijn de sterktes en de zwaktes van je kind/jongere en hoe kunnen deze sterktes gebruikt worden in het studieproces?), bij tegenvallende leerresultaten van kinderen (waardoor kunnen de problemen van je kind worden verklaard? zijn er bijzonderheden in het profiel te zien?).

Een intelligentieonderzoek duurt meestal ongeveer 2,5 uur. Hiervoor wordt een officiële gestandaardiseerde test gebruikt. Het onderzoek vindt plaats in de voormiddag, zodat je kind nog niet vermoeid is.

Voor een intelligentieonderzoek betaalt u € 150. Hierbij is de testafname inclusief het materiaal inbegrepen. Voor een uitgebreid verslag wordt een bijkomende kost van 100€ aangerekend.

 

2. Onderzoek naar leerstoornissen

Merk je dat het op schools vlak niet goed loopt? Baart lezen, schrijven of rekenen voornamelijk zorgen?  Op vraag van de ouders, school, logopediste, kinderpsychiater, … kan een onderzoek naar leerstoornissen (dyslexie en dyscalculie) worden uitgevoerd.

Als ouders heb je een goed zicht op je kind. Daarom is het belangrijk eerst de voorgeschiedenis, de algemene ontwikkeling en de schoolresultaten grondig te bespreken. Daarnaast worden schoolgegevens opgevraagd (zoals leesniveau, LVS gegevens, e.a.) Er worden daarnaast testen afgenomen van het kind om de mogelijke leerachterstand en leerstoornis te bepalen. Het diagnostisch onderzoek is steeds op maat van het kind. Testmateriaal zal afhankelijk van de specifieke hulpvraag aangereikt worden. Er is steeds een intelligentieonderzoek inbegrepen. Uit deze testafname zal blijken of er sprake is van een leerprobleem of niet. Bij ernstige, aanhoudende leerproblemen spreken we van een leerstoornis.

Een onderzoek naar leerstoornissen wordt meestal op één voormiddag afgerond, soms wordt een extra sessie voorzien.

Sommige kinderen zullen door kleine aanpassingen, voldoende steun hebben om het tempo in de klas te kunnen volgen. Anderen kunnen gebaat zijn met extra begeleiding. Deze begeleiding wordt gebaseerd op de resultaten van het onderzoek. Er bestaat geen standaard begeleiding voor kinderen met leerproblemen. Daarom wordt er bij elk kind individueel bekeken met welke onderdelen van het leren zij moeilijkheden ondervinden, en met welke methoden of hulpmiddelen zij het best gebaat zijn. De begeleiding wordt steeds gecommuniceerd naar de ouders en de school toe, om zo de continuïteit te garanderen.

Een onderzoek naar leerstoornissen bestaat uit een oudergesprek (1 tot 2 sessies), contact met de school/het CLB, een diagnostisch onderzoek (2 3 uur) bij het kind, een intelligentieonderzoek en een adviesgesprek met bijhorend verslag. De kostprijs van het diagnostisch onderzoek bij het kind is aan 75€/u. Voor het intelligentieonderzoek, de gesprekken en verslaggeving wordt de standaardprijs gehanteerd. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onze schoolpsychologe en logopedist.

 

3. Aandacht- en concentratieonderzoek
Aandachtproblemen kunnen opgemerkt worden door ouders, school, jeugdbeweging,… . Hier kan een uitgebreid onderzoek naar gedaan worden. Er wordt onderzocht of de aandachtsproblemen veroorzaakt worden door omgevingsinvloeden, AD(H)D,  of dat ze zich ten gevolge van andere oorzaken manifesteren.

Er wordt zowel gebruik gemaakt van specifieke vragenlijsten voor ouders, leerkrachten en het kind zelf. Daarnaast wordt ook de TEA-Ch (test of everyday attention for children, voor kinderen vanaf 6 jaar) gebruikt waarin onderzoek wordt gedaan naar de werking van de verschillende aandachtsvaardigheden: selectieve aandacht, volgehouden aandacht, verdeelde aandacht, aandachtscontrole/switching en responsinhibitie. Eventueel worden nog bijkomende testen afgenomen. De testen gebeuren steeds in de voormiddag.

Bij onderzoek naar aandacht en concentratie is een klasobservatie aangewezen. Dit wordt in overleg met de school gepland.

De kostprijs van het onderzoek is afhankelijk van de uitgebreidheid van de testen en het aantal testmomenten dat nodig is (deze kunnen variëren tussen de 2 3 testmomenten, gespreid over verschillende data). Het onderzoek wordt steeds afgesloten met een adviesgesprek met bijhorend verslag. De kostprijs van het diagnostisch onderzoek, inclusief testmateriaal, bij het kind is aan 75€/u. Voor de andere gesprekken wordt de standaard sessieprijs gehanteerd.

 

 

4. Belevingsonderzoek
Een belevingsonderzoek wordt gestart wanneer een kind of jongere problemen communiceert waarvoor nog geen duidelijk aanwijsbare oorzaak gekend is. Naast het in kaart brengen van de sterke punten van uw kind, wordt ook nagegaan waar de kwetsbaarheden liggen. In een belevingsonderzoek tracht men een antwoord te vinden hoe kinderen en jongeren hun leefwereld benaderen, ervaren en betekenis geven. Tijdens het onderzoek probeert de therapeut een beeld te krijgen van de manier waarop het kind of de jongere in de wereld staat en hoe zij de verschillende sociale relaties rondom hen bekijken.

Een belevingsonderzoek loopt over verschillende sessies gespreid over verschillende data. Dit zijn meestal een drie viertal sessies. Er wordt zowel gewerkt met vragenlijsten, tekeningen, projectief materiaal, gesprekken, spelmomenten…

Per sessie (50’) bedraagt het onderzoek, inclusief testmateriaal, 55 euro. Het onderzoek wordt steeds afgesloten met een adviesgesprek.

Go to top